Office life in Uvira, DRC - Reisverslag uit Uvira, Congo, Democratische Republiek v van Lauren Schuivens - WaarBenJij.nu Office life in Uvira, DRC - Reisverslag uit Uvira, Congo, Democratische Republiek v van Lauren Schuivens - WaarBenJij.nu

Office life in Uvira, DRC

Blijf op de hoogte en volg Lauren

22 Augustus 2014 | Congo, Democratische Republiek v, Uvira

Vandaag heb ik samen met een andere collega de namen van bijna 200 dorpshoofden en andere lokale leiders op uitnodigingen geschreven (“Geacht Dorpshoofd”). Deze uitnodigingen hebben we vervolgens uitgedeeld in alle dorpen waar ZOA Uvira projecten heeft lopen, om deze dorpshoofden en andere lokale leiders en vertegenwoordigers uit te nodigen voor een aantal meetings die we willen organiseren. Het doel van deze meetings is het identificeren van 500 jongeren die hebben besloten hun rebellengroepering te verlaten en hun wapens officieel neergelegd hebben. Een interessante activiteit, die tot mijn verantwoordelijkheid is gemaakt. ZOA wilt proberen deze jongeren actief bij haar projecten te betrekken en ze zo te helpen een stabielere toekomst op te bouwen. In theorie verkleint dit de kans dat deze jongeren op een later moment besluiten hun wapens weer op te pakken wanneer iets ze niet zint..

Vijf uur lang hebben we door de ‘Plaine de la Ruzizi’ (de vlakte) gereden om de uitnodigingen uit te delen, want men heeft hier geen e-mail. Ik vind het heerlijk om door de vlakte te ‘crossen’ met de jeep, langs alle maïs en cassaveplantages, onderweg stoppende om een man te helpen die omgevallen is met zijn fiets omdat hij hiermee kilo’s en kilo’s gedroogde palmbladeren probeert te vervoeren. Wat een ruimte en vrijheid!

Deze week beginnen de meetings en is het de bedoeling dat ik zorg dat de dorpshoofden het onderling eens worden over deze 500 jongeren, wish me luck! Een interessante en uitdagende ervaring :-)

“In Europe you can recognize a drunk driver because he is not driving straight. In Africa, you know someone is drunk when he is driving in a straight line”.

• 26 Augustus 2014 - 09:26

Anita Van Kemenade:

Leuk stukje Lauren! Je bent een kei. xxx

• 26 Augustus 2014 - 13:50

Marlie:

Hoi Lauren,

Ik ben benieuwd naar je verslag van de meetings met de dorpshoofden! Succes!!

Groetjes,
    Marlie

• 26 Augustus 2014 - 16:15

Erna Hermans:

Hee Lauren,

Wat leuk om je reisverslag te lezen.
    Wat een geweldige ervaring is dat zeg en zo te horen maak je het goed daar.
    Ik wens je ook veel succes met de dorpshoofden!

Groetjes, Erna
    (nichtje van mam)